آموزش ابتدایی
دل نوشته های دانش آموزانم - نمونه سوالات امتحانی کلاس دوم -اخبار کلاس و مطالب خواندنی  
لینک دوستان
هفته ی قبل طی دعوت معاونت محترم آموزش ابتدایی سرکارخانم ذوالفقارپور از مولف کتاب قرآن دوم ابتدایی آقای نباتی جلسه ای در سالن آمفی تئاتر  داراب با شرکت معلمین پایه ی دوم برگزار گردید.در این جلسه مولف کتاب نکات جالب توجهی ارائه نمودند که برای استفاده ی شما همکاران گزارش کوتاهی از آن ارائه می دهم.

ایشان در مقدمه ای گفتندبه تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم پرداختند  و در مورد برنامه ی ملی توضیحاتی دادند و متذکر شدند ایران یکی از ده کشوری است که برنامه ی ملی داردو کتاب های کنونی بر اساس این برنامه و سند ملی تنظیم شده است.ایشان گفتند ما بر اساس برنامه ی ملی در هر درسی می خواهیم بین این چهار عنصر ارتباط برقرار کنیم خدا ، خود ، خلقت  و خلق.

 ایشان همچنین به این نکته اشاره کردند که رویکرد برنامه ی درسی آموزش قرآن انس با قرآن است و دستیابی به سواد قرآنی.

در زنگ قرآن ما نمی خواهیم به بچه ها قرآن درس بدهیم بلکه کیف و ابزار را به بچه ها می دهیم و استفاده از وسایل را فقط به بچه ها آموزش می دهیم و ابزار کار ما توجه و عادت دادن بچه ها به خواندن با توجه به حرکت هاست.

ایشان سواد قرآنی یا کیف لازم برای آموزش را شامل موارد زیر دانستند:

1-مهارت خواندن  قران کریم که این مورد فقط در تخصص معلم ابتدایی است چون کسی که می خواهد قرآن تدریس کند باید معلم ابتدایی باشد چرا که خواندن کلید همه ی علوم است و آموزش خواندن تخصص معلم ابتدایی است. در کلاس قرآن هدف به هیچ وجه آموزش قرائت و حفظ  و تجوید وصوت و لحن نیست و کار اصلی آموزش روش خواندن قرآن است.

ایشان معتقد بودند دو ظلم تاریخی به قرآن شده است  یکی آن که بخوان و نفهم  دوم این که دیگران را مجبور کرده اند حتماً با صوت و لحن قرآن را بخوانند.

ایشان هچنین گفتند پیام قرآنی ، داستان و..به مانند دسر سفره ی قرآنی می ماند و چنان چه معلم صلاح می داند می تواند برای پرداختن بیشتر به آموزش سواد قرآنی حتی آن ها را حذف کند . نوار و گذاشتن سی دی لحن و صوت هم لازم نیست.

معلم قرآن باید دو سوال مهم را از خود بپرسد: الف) آیا من وقت این دارم که از همه ی بچه ها درس بپرسم؟

ب) آیام من توانسته ام کاری کنم که شاگردهای من با قرآن انس بگیرند و عادت خواندن قرآن را در آنان را بوجود بیاوریم و این را به یادگاری در آنان نگه داریم.

2-مهارت تدریجی معنای عبارات قرآنی و آیات ساده ی قرآن

3- مهارت بوجود آوردن تدبیر در عبارات قابل فهم مثل پیام های قرآنی.ایشان در این زمینه اشاره کردند کار معلم آموزش مفهوم پیام های قرآنی نیست بلکه کار معلم این است که با جلب توجه آنان به شکل ها مربوط به پیام ها به اندیشیدن واداریم در واقع اندیشه کردن در آیات قرآنی را به آنان آموزش دهیم نه معنی  پیام های قرانی  و در واقع هدف از پیام قرآنی اندیشیدن و تامل در آیات قرآنی است و به بچه ها یاد دهیم از پیام قرآنی معنا را خودشان استنباط کنند و توضیح مفاهیم قرآنی کار معلم قرآن نیست.

ایشان تفاوت روان خوانی و رو خوانی را چنین توضیح دادند: روخوانی مقدمه ی روان خوانی است و روخوانی یک تجربه ی دیداری است اما روان خوانی یک تجربه ی شنیداری.معلمی که با گوش به بچه ها درس می دهدو بعد از بچه ها انتظار دارد با چشم بخوانند کارش علمی نیست.روش صحیح این است که بچه ها ابتدا خودشان با توجه به حرکات و اتصالات بخوانند (فردخوانی) بعد در گروه بخوانند  سپس در کلاس برای معلم و بچه ها بخوانند.

معلم در این مرحله باید سعی کند به جای این که وقت خود را زیاد درگیرلوحه ها کنیم صرف پرسش از همه ی دانش آموزان کنیم تا مطمئن شویم همه حرکت خوانی را بلدند.

در زمینه ی رفع اشکال بچه ها گفتند اگر دانش آموز اشتباه بخوانند اول از او بخواهیم  1-بخش بخش بخواند  2-از  روش مقایسه ای استفاده کنیم 3- اتصالات را پای تخته بنویسیم و از او بخواهیم دوباره با توجه به اتصالات بخواند.

در روخوانی همیشه با عبارات جدید سر و کار داریم اما در روان خوانی عبارات تکراری خوانده می شود.

ایشان در رابطه با تدریس قسمت لوحه ی قرآنی گفتند روی هر لوحه بیشتر از چند دقیقه نباید وقت بگذاریم چون در واقع در این قسمت ما هدفمان فقط آموزش با توجه به حرکات و اتصالات است و اگر وقت بیشتری به این قسمت اختصاص بدهیم از هدف اصلی دور شده ایم و بچه ها عبارات را حفظ می کنند نه طریقه ی آموزش قرآن.

ایشان در تعریف بخش خوانی گفتند تفاوت بخش خوانی با شمرده خوانی در قرآن این است که بین بخش ها حتماً باید مکث شود و اگر غیر از این باشد شمرده خوانی محسوب می شود  نه بخش خوانی و معلمی که به بچه ها فرصت مکث کردن نمی دهد فرصت یادگیری را از بچه ها می گیرد و دچار ناتوانی مزمن می گردند..ایشان در این زمینه گفتند معلمین پایه ی اول و دوم تا می توانند باید روی بخش خوانی کار کنند.

ایشان متذکر شدند کسانی که از طریق آموزش دیداری قرآن را یاد می گیرند به مرور زمان تسلط خواندن تمامی سوره ها را یاد می گیرند اما کسانی که از طریق آموزش شنیداری قرآن را فرا می گیرند هر چند ممکن است قاریان خوبی هم شوند اما سواد قرآنی به مفهوم واقعی آن را یاد نمی گیرند و ممکن است در خواندن تمامی قرآن مشکل داشته باشند.

ایشان نظرشان در مورد ارزشیابی این بود که به گونه ای نمره بدهیم (کیفی) که دچار خطای هاله ای نشویم و از نمره به عنوان اهرمی برای فعال شدن وی استفاده کنیم.

هنوز صحبت هاوسوال های زیادی باقی مانده بود و معلمین پایه ی دوم با وجود تمام شدن وقت جلسه با اشتیاق خواستار ادامه ی توضیحات مولف محترم کتاب قرآن بودند اما ادامه ی جلسه اختصاص به معلمین پایه ی ششم داشت و جلسه پایان یافت.

 

 


موضوعات مرتبط: نمونه تدریس
برچسب‌ها: همایش قرآنی, بخش خوانی, لوحه ی قرآنی, سواد قرآنی, ارزشیابی از درس قرآن
[ شنبه هفتم بهمن 1391 ] [ 19:28 ] [ شکوفه جعفری ]
[ چهارشنبه چهارم بهمن 1391 ] [ 22:32 ] [ شکوفه جعفری ]
لحظاتی در کلاس وجو د دارد که میشود آن ها را فرصت های طلایی نامید برای آموزش آن چه که به دنبالش هستیم .من آن موقعیت ها را شکار لحظه ها می نامم!

چند روز پیش  وقتی وارد کلاس شدم دیدم دو نفر از بچه ها دارند گریه می کنند و بینشون دعوا شده گفتم چی شده ؟! دیدم اکثر بچه ها هم زمان با هم دارند حرف می زنند و بیشترشان داشتند از یکی از آنها طرفداری می کردند و می گفتند خانم تقصیر ... هست که.....

گفتم همه با هم حرف نزنید نوبت بگیرید فکر کنید و بعد وقتی می خواهید نظر بدید صادقانه و درست قضاوت کنید.بازم با حال و هوای بچه گانه چند نفر شروع کردند به آتش بیاری معرکه کردن که یک دفعه دیدم دختر شیرین زبان کلاسم نسترن گنجی با هیجان گفت حالا به جای این که بینشون آشتی بوجود بیارین همش دارین با صحبت کردن هاتون دعوا رو شدیتر می کنین کافیه بچه ها! از این طرز فکر و برخوردش خیلی خوشم اومد همون لحظه بهش یه کارت امتیاز دادم و تشویقش کردم.

ماجرای دیگه مربوط میشه به چند وقت پیش که رفتیم پژوهش سرا . آن روز به بچه ها پیشنهاد دادم که اگر دوست داشته باشند می توانند نکات مهمی که از توضیحات مسئول محترم پژوهش سرا راجع به مبحث صدا یاد می گیرند یادداشت کنند و بعضی از آن ها این کار را انجام دادند.

هفته ی گذشته به بچه ها گفتم می خواهیم چیزهایی که در درس علوم یاد گرفتیم با هم مجددا مرور کنیم و در موردش گفت و گو کنیم . در این لحظه دیدم سپیده سرش انداخته پایین و مشغول نوشتنه .بهش تذکر دادم اگه گوش کنی و در بحث های کلاسی شرکت کنی بهتر یاد می گیری.سپیده معصومانه سرش رو بلند کرد و گفت خانم من دارم مطالب مهمی که شما می گین یادداشت می کنم! از این شیوه ی عمل و تیز بودنش لذت بردم و حسابی تشویقش کردم  و این تشویق باعث شده که من تا می خوام م مطلب جدیدی بهشون یاد بدم اکثر بچه ها سریع دفترشون رو بیرون میارند و شروع می کنن به یادداشت برداری از گفته های من و دوستانشان!

بقیه لحظات قشنگ کلاس ما باشه برای پست های بعدی

 


موضوعات مرتبط: نمونه تدریس
برچسب‌ها: یادداشت برداری, فرصت های طلایی, شکار لحظه ها, قضاوت کردن
[ سه شنبه بیست و ششم دی 1391 ] [ 19:59 ] [ شکوفه جعفری ]

امروز درس دوستان ما با روش اعضای تیم (گروه) که از خانواده ی الگوهای اجتماعی یادگیری می باشد تدریس گردید .

در ایین پست خلاصه ای از روش تدریس را جهت اطلاع دوستان و همکاران علاقه مند به روش های فعال یادگیری توضیح داده می شود.

ابتدا برای ایجاد انگیزه در رابطه با مشاغل مختلف اولیای دانش آموز یا اقوام با در نظر گرفتن این نکته که همه ی مشاغل در جای خود قابل احترامند و صاحب این مشاغل دوستان ما محسوب می شوند بحث و گفت و گو شد. سپس از روی درس خوانده شد.با توجه به اینکه نیمکت های کلاس ما دونفره است به هر گروه ها دو شماره داده شد.خانم معلم شماره یک و خانم معلم شماره 2 و درس هم به دو قسمت تقسیم گردید و از خانم معلم های شماره 1 و 2 خواسته شد قسمت مربوط به خودشان را به نحوی بخوانند که بتوانند بعد از مطالعه برای هم گروهی و کلاسشان توضیح بدهند.در این قسمت باید وقت مشخص شود و توجه بچه ها به اهمیت صامت خوانی جلب داده شود.پس از اتمام وقت از شماره های 1 خواسته می شود قسمت مربوط به خودشان برای گروهشان توضیح دهند بعد هم مشاره های 2.لازم به ذکر است که استفاده از اصطلاح خانم معلم یک و خانم معلم دو برای ایجاد اعتماد به نفس و ایجاد جو شاد در کلاس است .

در این قسمت توجه بچه ها به این مسئله جلب داده وشد که خانم معلم ها درس را آرام برای گروهشان توضیح دهند تا آرامش و نظم کلاس حفظ شود.

البته بر اساس روش تدریس اعضای تیم باید بعد از اینکه خانم معلم های 1 و 2 قسمت مربوط به خودشان را خواندند کنار هم بنشینند برای هم توضیح دهند و بعد به گروه ها مراجعه نمایند و قسمت مربوط به خودشان را توضیح دهند ولی من در کلاس این قسمت را انجام نمی دهم چون هم وقت گیر است وبا توجه به محدودیت وقت کلاس در مدیریت زمان با مشکل روبرو می شویم و هم اجرای این قسمت ضرورت چندانی ندارد.

بعد از اینکه خانم معلم ها قسمت های مربوط به خودشان را توضیح دادند از یکی از بچه ها به نمایندگی از خانم معلم های شماره 1 خواسته می شود درس را برای کل کلاس توضیح دهد سپس شماره 2 قسمت مربوط به خودش را توضیح دهد.در این قسمت لازم است به دانش آموزان توضیح داده شود که تدریسی ایده آل است که خانم معلم دقیقا عین جملات کتاب را نگوید و هر چه درک کرده است بیان نماید.

بعد از اتمام این مراحل آموزگار دوباره درس را توضیح می دهد و نکات اصلی درس را که احیاناً بچه ها به آن زیاد مانور نداده اند را مجدادا توضیح می دهد و کلید وازه ها را بیان می نماید و سؤالات مروبط به درک مطلب را جهت ارزشیابی پایانی را بصورت جمعی مطرح و بصورت فردی می پرسد.برای ایجاد تقویت همفکری و مشورت می توان برای بعضی از سؤالات فرصت مشورت کردن و رسیدن به توافق در مورد پاسخ ها را به بچه ها داد.

مسئله ای که امسال در تدریس درس بصورت اعضای تیم برای اولین بار مشاهده کردم و از آن بسیار لذت بردم قدرت نماینده خانم معلم های شماره 1 (ملیکا یزادن فر)و 2 (سپیده صالحی)در کلاسداری بود .آن ها درس را با برداشت خودشان توضیح می دادند و نماینده ی شماره 2 یعنی دانش آموزسپیده صالحی ضمن ارائه درس از بچه ها درس هم می پرسید و تدریسش را با شیوه ی پرسش و پاسخ ارائه می کرد و جالب تر از همه این بود که وقتی من در جای خودش و در نقش دانش آموز نشسته بودم از من هم به عنوان دانش آموز درس پرسید و مرا تشویق کرد!


موضوعات مرتبط: نمونه تدریس
برچسب‌ها: روش اعضای تیم – دوستان ما – روش های فعال یادگیری, خانواده ی الگوهای اجتماعی یادگیری
[ شنبه بیست و پنجم آذر 1391 ] [ 17:50 ] [ شکوفه جعفری ]
والدین عزیز طرح درس این هفته جهت در جریان بودن شما عزیزان در ادامه ی مطلب به صورت رمز دار در اختیارتان قرار می گیرد. البته پیشاپیش پوزش مرا به خاطر عدم وجود طرح درس مربوط به همه ی روزها به دلیل عوامل غیر مترقبه از قبیل قطع اینترنت و... پذیرا باشید.
موضوعات مرتبط: نمونه تدریس
برچسب‌ها: طرح درس روزانه
ادامه مطلب
[ دوشنبه ششم آذر 1391 ] [ 22:9 ] [ شکوفه جعفری ]
والدین عزیز در صورت تمایل  جهت اطلاع از روند تدریس این هفته بر روی لینکی که در قسمت ادامه ی مطلب آمده است کلیک فرمایید.لازم به توضیح است که چون این پست مخصوص والدین است به صورت رمزدار درج شده است.چنانچه تمایل دارید شما هم از این قسمت بازدید فرمایید می توانید کامنت بگذارید تا در ایمیلتان یا وبلاگتان رمز مربوطه ارائه گردد.


موضوعات مرتبط: نمونه تدریس
ادامه مطلب
[ جمعه بیست و ششم آبان 1391 ] [ 23:18 ] [ شکوفه جعفری ]
والدین عزیز جمع و تفریق دو عددو دورقمی صفحه ی 31 اشکالاتی دارد که شما به عنوان خانواده باید در جریان تدریس این صفحه و اشکالات آن باشید.

رویکرد آموزش جمع و تفریق باانتقال از صفحه ی 28تا صفحه ی 100 با روش استدلال عددی است.در این شیوه ابتدا ده تایی ها را با عدد جمع می کنیم سپس یکی ها.تاکید بر این است که بچه ها ابتدا با دسته های ده تایی و یکی جمع ها را با روش استدلال عددی جمع کنند سپس با شکل نشان دهند و بتوانند گستره نویسی آن را انجام دهند.

از صفحه ی 31 به جمع و تفریق های با انتقال می رسیم.متاسفانه اشکالات کتاب غیر قابل استناد برطرف نگردیده است و ظاهرا در این صفحه جمع و تفریق را با هم یک جا با تکنیک سابق تدریس می شود سپس به صفحه ی بعد که می رسیم با استدلال عددی (استفاده از جدول )تدریس می شود. لذا در جریان باشید این صفحه را برای اینکه بچه ها دچار سردرگمی نشوند نادیده می گیریم و تدریس را با همان شیوه ای که قرار است تا صفحه ی ۱۰۰ یاد بگیرند انجام می دهیم.

روش تدریس جمع و تفریق با انتقال بصورت خلاصه به این صورت است که ابتدا ده تایی ها را با عدد بالایی جمع می کنیم سپس نوبت به یکی ها که رسید از بچه ها می خواهیم به جدول مراجعه نمایند و حاصل جمع را پیدا کنند.

برای مثال تدریس این جمع به این صورت انجام می گیرد:   ۳۶ + ۴۸                                          

   آموزگار:بچه ها می خواهیم روی 36را 48 تا بریزیم و با آن جمع کنیم .48 تا یعنی چند دسته ی ده تایی و چند یکی؟ حالا اول یکی ها روی آن می ریزیم یا ده تایی ها؟

-بچه ها : ده تایی ها

-آموزگار: 4 ده تایی را می خواهیم روی 36 تا بریزیم ده تایی های آن که با هم جمع کنیم چند تا ده تایی داریم؟

-7 ده تایی

آموزگار: خوب 7 ده تایی و 6 یکی می شود چند تا؟

-76 تا

آموزگار: حالا نوبت یکی هاست که روی آن بریزیم.حالا به جدولتان نگاه کنید و عدد 76 را پیدا کنید و 8 تا جلو بروید.به چه عددی می رسید؟

-84

تفریق هم به همین شیوه صورت می گیرد با این تفاوت که به جای آین که برای کم کردن یکی ها از روی جدول به طرف جلو برویم به عقب باز می گردیم(مثل محور اعداد)

 

به این ترتیب تا صفحه ی 100 کتاب دانش آموزان با همین شیوه جمع و تفریق باانتقال انجام دهند لذا نظارت فرمایید که در حفظ و نگهداری جدول اعدادی که به آنان داده شده است دقت فرمایید.

چند نکته هم برای درک عمیق تر مطلب و جلوگیری از ابهام دانش آموزان در پست های بعدی عنوان خواهد گردید.

قابل توجه بعضی از همکارانی که با کامنت خواستار توضیح بیشتر بوده اند.


موضوعات مرتبط: نمونه تدریس
برچسب‌ها: جمع و تفریق با انتقال با روش استدلال عددی
ادامه مطلب
[ دوشنبه بیست و دوم آبان 1391 ] [ 23:45 ] [ شکوفه جعفری ]
 

هفته ی گذشته درس خرس کوچولو با روش ایفای نقش تدریس شد.در این نمایش بچه ها همه ی کارها اعم از کارگردانی و تهیه صورتکها را خودشان انجام دادند.اعضای تیم نمایش این هفته به ترتیب زیر است:

1-کارگردان              سپیده صالحی

2-راوی                   سارینا ناصری

3- فیل                   ملیکار یزدان فر    

4- خرس کوچولو       فاطمه موحد نژاد

5- مادر خرس کوچولو   زهراسادات بلاغتی

 


موضوعات مرتبط: نمونه تدریس
برچسب‌ها: نمایش, درس خرس کوچولو
[ دوشنبه بیست و دوم آبان 1391 ] [ 21:55 ] [ شکوفه جعفری ]
سال تحصیلی 91-92 را با لطف پروردگار در روز اول مهرماه شروع کردیم.از اول مهرماه تا 15 مهر را به بررسی نقاط ضعف و دوره ی کلاس اول اختصاص دادم سپس به تدریس دروس مختلف با شیوه های آموزشی هماهنگ با آن پرداختم.لذا گزارش دوماه ی اول را جهت اطلاع به  تفکیک  دروس به  شرح ذیل خدمتتان ارائه می نمایم.

درس قرآن

با توجه به اهمیت ویژه ای که این درس دارد کتاب  مربوط به آن را با جشن قرآن در نمازخانه ی مدرسه و با تزئین کتاب درسیشان به بچه ها داده شد.در این جشن در رابطه با فلسفه و چرائی خواندن قرآن با زبان کودکانه با روش پرسش و پاسخ توضیحاتی داده شد.سپس در رابطه با آداب قرآن خواندن و توجه ویژه به مسئله ی وضو گرفتن و طهارت صحبت گردید آنگاه کتاب های قرآنشان که در رحل گذاشته شده بود به آنان اهدا گردید. این عمل همراه با پذیرایی با شکلات و حناهای تزئین شده انجام شد.در پایان جشن از بچه ها خواسته شد خاطره ی مربوط به این روز را بنویسند.

از جلسه ی بعد وارد مبحث تدریس شدیم .ضمناٌ این هفته به خاطر هوشمند شدن کلاس به جای استفاده از لوحه ی آموزشی، از کتاب الکترونیکی قرآن  استفاده کردیم که این موضوع باعث جذابیت و تمرکز بیشتر دانش آموزان گردید.

ضمنا لازم به ذکر است که در درس قرآن به جای تاکید بر سرعت ، سعی می گردد به تدریس آرام و عمیق پرداخته شود لذا تاکنون تا صفحه ی 17 کتاب تدریس شده است.

 ریاضی

با توجه به تغییر صدردرصدی کتاب ریاضی سعی می گردد این درس با روش گروهی و اکثرا  تکنیک اکتشافی و استفاده ی همه ی گروه ها از وسایل کمک آموزشی و با توجه به سه سبک خاص یادگیری بچه ها آموزش داده شود.این کتاب تا صفحه ی 31 تدریس شده است و پیشرفت دانش آموزان تاکنون خوب بوده است.

فارسی

این درس تا مدرسه ی خرگوش ها تدریس شده است .برای تدریس این درس از روش قصه گویی ، اعضای تیم ، کارایی تیم و روش ایفای نقش استفاده گردیده است.عکس های مربوط به نمایش بچه ها در وبلاگ آموزشی کلاس(معلم امروز )موجود می باشد.ضمناً لازم به ذکر است که جهت تقویت و پرورش استعدادهای دانش آموزان و رسیدن به خودباوری و تقویت روحیه رهبری تمامی کارهای مربوط به نمایش اعم از کارگردانی کردن ، تهیه صورتک ها به عهده ی خود دانش آموزان است.این هفته برای تدریس درس بنویسیم از کتاب اکترونیکی فارسی و کتاب کار هم زمان استفاده کردیم که این موضوع باعث جذابیت و تنوع در تدریس شد.

علوم

فصل 1 ، 2 و قسمتی از فصل 3 کتاب تدریس گردیده است.برای تدریس این کتاب سعی  می گردد درس را با روش گروهی و بحث و گفتگو و ملموس کردن مباحث درسی برای تحقق اهداف درسی تدریس شود. همچنین فعالیت هایی در راستای تقویت روحیه ی پرسشگری و تحقیق نیز به آنان داده می شود که بعضی از آن ها در قالب تکلیف و بعضی بصورت شفاهی می باشد.

هدیه های آسمان

از آن جایی که تدریس این کتاب با روش پیمانه ای صورت می گیرد و نیز بر اهداف نگرشی متمرکز است  دروس با توجه به موقعیت و شرایط تدریس می شود ، تاکنون درس های 1،2،3 و 7 تدریس شده است.این دروس یا روش قصه گویی ، ایفای نقش و پرواز بر بال خیال تدریس گردیده است.

 

 


موضوعات مرتبط: نمونه تدریس
برچسب‌ها: روش تدریس – گزارش دوماه ی اول
[ دوشنبه بیست و دوم آبان 1391 ] [ 21:17 ] [ شکوفه جعفری ]
سلام والدین گرامی

لطفا در صورت تمایل به اطلاع از خلاصه فعالیت های این هفته بر روی لینک  های زیر کلیک فرمایید.ضمنا لازم به توضیح است که این هفته در کیف ریاضی فرزندتان حتما دسته های ده تایی وجود داشته باشد.

زدن عدد رمز در ادامه مطلب برای رویت کردن مطلب الزامیست.


موضوعات مرتبط: نمونه تدریس
ادامه مطلب
[ جمعه بیست و هشتم مهر 1391 ] [ 22:53 ] [ شکوفه جعفری ]
سلام دوستان و همکاران عزیز

از آن جایی که هر معلم نیازمند به این است که بداند دقیقاً در یک روز کاری چه کارهایی باید انجام دهد نیازمند به طرح درس است.البته نوشتن طرح درس با شیوه های داشنگاهی کاریست بسیار وقت گیر که عملا در حوصله ی هیچ کدام از همکاران عزیز نمی گنجد لذا همین اندازه که یک معلم از روز قبل بداند چه درس هایی و با چه شیوه هایی قرار است آموزش دهد و بصورت خلاصه برای خودش یادداشت کند و در کلاس همراه داشته باشد کفایت می کند.

فایل پی دی اف طرح درس مربوط به فردا یا به عبارتی شرح خلاصه ای از فعالیت های روز شنبه جهت اطلاع و استفاده دوستان و اولیا محترم آپلود شد اما متاسفانه به دلیل نقص فنی بلاگفا عملا قابل درج نبود.

ضمنا قابل توجه اولیا محترم است که برای فردا داشتن کیف ریاضی کاملا ضروری است و مهم ترین وسیله ی آموزشی فردا چینه و چوب خط است.


موضوعات مرتبط: نمونه تدریس
[ جمعه بیست و یکم مهر 1391 ] [ 23:30 ] [ شکوفه جعفری ]
بنا به درخواست عده ای از همکاران  و دوستان عزیز این پست را به بررسی خلاصه  آن چه باید در پوشه قرار گذاشت اختصاص می دهیم.

از آنجایی که پوشه ی کار دانش آموزان آینه ی تمام نمای  فعالیت های دانش آموز در طول سال تحصیلیست باید در تنظیم آن وقت لازم را مبذول داشت.

نکته ی مم دیگر که در جمع اوری اسناد پوشه باید همیشه مد نظر گرفت ،توجه به هدف اصلی ارزشیابی توصیفی و در نظر گرفتن روحیه و ایجاد حس خودباوری در دانش آموز است.لذا در این راستا سعی شود بهترین و مرتب ترین تکالیف های مربوط به وی در پوشه جمع آموری شود تا دانش آموز به نگاه مثبتی به خود ، کلیه ی و دروس مدرسه برسند و در مدرسه خود را بیابد نه اینکه با بوجود آوردن حس منفی موجبات بی انگیزگی را فراهم کنیم.

جادویی ترین برگه ی برنده ی یک معلم ایجاد ارتباط عاطفی عمیق از طریق بوجود آوردن احساس توانمندی و لذت از تحصیل ویادگیری  در تک تک دانش آموزان است و همیشه این نکته را مد نظر بگیریم که ما در هنگام تشویق یک دانش آموز پیشرفت خودش را با وی در طول سال تحصیلی در نظر می گیریم نه اینکه او را با توانایی ها و استعدادهای هم کلاسی هایش مقایسه کنیم و این است ملاک قضاوت ما در ارزیابی دانش آموزان نسبت به میزان رسیدن به اهداف آموزشی و پرورشی.

بهتر است برای جلوگیری از گیج شدن بچه ها و نظم بهتر پوشه در ابتدای سال خانواده ی آن ها را راهنمایی کنیم که پوشه ی فرزادنشان را به چند قسمت تقسیم کنند  آنان را در نسبت تقریبی هر قسمت راهنمایی کنیم  .ضمنا ابتدای هر قسمت تصویری از همان قسمت یا درس که مشخص کننده ی آن است بگذارند.معلم می تواند به ابتکار خود این تصاویر را آماده و در اختیار بچه ها قرا دهد و از انان بخواهدتصاویر را با سلیقه رنگ آمیزی کنند و در ابتدای هر قسمت خاص پوشه بگذارند.

تکالبف ، آزمون های املا ، آزمون های ریاضی ، فعالیت های مربوط به درس علوم ، فعالیت های مربوط به درس هدیه های آسمان و فعالیت های فوق برنامه یا خلاقانه.پیشنهاد بنده برای درس هنر این است که به علت تنوع این درس برایش پوشه ای جداگانه در نظر گرفته شود.

تکالیف

در گذاشتن تکالیف همانطوریکه در مقدمه هم اشاره شد بهتر است آن دسته از تکالیفی که بهتر و تمیز تر از تکالیف دیگر نوشته شده است انتخاب گردد و البته کامل ترین تکلیف باشد مثل تکالیف پایان هفته.اگر در ماه 3 الی 4 تکلیف گذاشته شود برای رسیدن به اهداف ارزشیابی توصیفی کفایت می کند.

 

آزمون های املا

 نمونه آرزشیابی های تقریری که از درس املا می گیریم نیز باید در درون پوشه کار قرار گیرد تا روند پیشرفت دانش آموز در این درس مشخص گردد. البته از آن جا که  که دفتر املای بچه ها نیز سند مکتوبی از فعالیتهای بچه ها در این درس می باشد گذاشتن یک املا درهر ماه کافی است.

آزمون های ریاضی

نمونه آزمون های که  در درس ریاضی بطور اختصاصی از بچه ها بعمل می آوریم نیز سند مکتوب دیگری است که باید در پوشه ی کار گذاشته شود.تعداد این آزمون ها بستگی به فرصت معلم برای اعمال ازمون های هدفدار دارد.

نمونه فعالیت های درس علوم

نمونه کارها ، گزارشات ، آزمایشات و فعالیت هایی که مشخص کننده ی میزان انگیزه ، رغبت و فعالیت های دانش آموز است هم قسمت دیگری است که باید در پوشه ی کار ملحوظ شود.

نمونه فعالیت های درس هدیه های آسمان

البته از ان جایی که ارزشیابی این درس جنبه ی نگرشی دارد نمود آن مانند درس های دیگر نخواهد بود اما در همین درس هم می توان نمونه کارهایی که حاکی از نگرش مثبت بچه ها نسبت به اهداف این درس است را لحاظ داد.

فعالیت های فوق برنامه یا خلاقانه

این قسمت مربوط به کارهای ویژه و خاص دانش آموزان می شود که خود داوطلبانه آن را انجام می دهد و تفاوت های فردی دانش اموزان را بهتر انعکاس می دهد. برای مثال بعضی از دانش آموزان استعداد خوبی در نوشتن داستان ، خاطره و یا شعر دارند  که می توانیم تاز آن ها بخواهیم بعضی از کارهای خود را که بیش تر از بقیه کارهایشان دوست دارند را در این قسمت پوشه ی کار قرار دهند.

نکته ی مهم : به مرور دانش آموزان را تشویق و هدایت به سمتی کنیم که خودشان تکالیفشان را در پوشه هایشان بگذارند و ما فقط بر کار آنان نظارت کنیم. این امر باعث افزایش میزان مسئولیت پذیری در آنان می گردد و احساس تعلق بیش تری نسبت به فعالیت های خود خواهند پیدا گردند.اشتباه رایج بسیاری از ما معلمین این است که فکر می کنیم معلمی ایده آل است که بیش تر کارها را خود در کلاس به دوش بگیرد در صورتیکه معلمی موفق تر است که بتواند فعالیت های بچه ها را در یادگیری ، مسئولیت پذیری ، نظم و..مدیریت کند و صد البته که این نظارت باید هوشمندانه باشد.

خوشحال می شویم تجارب ارزشمندتان را  در رابطه با پوشه ی تکالیف بوسیله کامنت ارسال فرمایید تا مورد استفاده همگی قرار گیرد و بحثی کامل  ودنباله دار ارائه گردد.

لازم به توضیح است که نظرات شما دوستان و همکاران عزیز  به نام خود شان درج خواهد گردید.

 


موضوعات مرتبط: نمونه تدریس
[ چهارشنبه دوازدهم مهر 1391 ] [ 11:58 ] [ شکوفه جعفری ]
تدریس درس پول

سالهاست که مبحث پول در کلاس دوم با پول های از رده خارج شده ای که شاید حتی بچه ها آن را ندیده اند تدریس می شود بی آن که هیچ کار بردی در زندگی آن ها داشته باشند  و نتیجه این است که برای تدریس این درس نه رغبتیی برای معلم وجود دارد برای تدریس این مبحث و نه احساس نیاز و انگیزه ای در دانش آموز. به همین دلیل چند سال است که با اجازه ی گل آقای مؤلف من این دو صفحه را تدریس نمی کنم و به جای آن عملاً به معرفی و شمارش پول های رایج کشور می پردازم.

در این سه سال که به این شیوه به تدریس پول پرداختم هم بچه ها با شوق و رغبت به تدریس توجه می کنند و فعالانه در یادگیری مشارکت می کنند . ضمن اینکه دیگر برای محاسبه پول تو جیبی و پرداخت پول به مسئول فروشگاه مدرسه هم با مشکل مواجه نمی شوند و عملاً از یادگیریشان استفاده می نمایند.

برای تدریس این درس ابتدا اسکناس ها و سکه های رایج کشور را به بچه ها معرفی می کنم و از آن ها  

می خواهم  چه عددی را روی پول می بینند.البته بچه های کلاس دومی قادر به خواند عدد چهار رقمی نیستند اما چون این عددها راحت است و به گوششان آشناست اکثراً قادر به خواندنش هستتند اما در عین حال به آن ها توضیح داده می شود که اگر جلوی عددی 3 تا صفر باشد بعد از خواندن آن عدد هزار می گوییم مثلاریال1000

سپس پای تابلو نوشته می شود 1000

بعد می پرسم اما ما به این اسکناس می گوییم چند تومانی؟ بچه ها همه با اسکناس صد تومانی آشنا هستند و جواب را می دانند . همین کار را برای اسکناس های رایجی که از آن برای خرید در فروشگاه استفاده می کنند انجام می دهم و برای هر عدد اول  اسکناس را با واحد ریال آن می نویسم بعد با واحد تومان.

سپس توضیح می دهم که واحد پول کشور ما ریال است یعنی در جاهای رسمی مثل بانک و... پول ها را با این واحد می شمارند و می نویسند اما ما در خرید کردن و.. برای این که کارمان راحت تر شود از واحد تومان استفاده می کنیم.سپس توجه آن ها را به پای تابلو جلب می کنم و از آن ها می خواهم به عدد هر اسکناس بر اساس ریال و تومان توجه کنند.بچه ها  در واقع با تکنیک دریافت مفهوم خود یاد می گیرند که در هنگامی که می خواهند اسکناسی را بر اساس پول بگویند یک صفرش بر می داریم.

سپس از پول های خود بچه ها برای شمارش استفاده می کنیم و این کار باعث می شود بچه ها با اشتیاق بیشتر به در جریان تدریس مشارکت داشته باشند.

بعد پول ها روی نیمکت هایشان گذاشته می شود. از آن ها می خواهم بر اساس تجربیات خودشان پول هایشان را بشمارند.بچه هایی که خودشان در هنگام خرید از فروشگاه یا مغازه پولشان را محاسبه می کنند در محاسبه ی پولشان مشکل کم تری دارند حتی بعضی از آن ها می توانند قبل از اتمام تدریس معلم پولشان را بشمارند.

سپس پول یکی از گروه ها روی میز می گذارم و به بچه ها می گویم بچه ها در شمردن این اسکناس ها همه به هم کمک کنیم البته اول تعداد اسکناسمان را دو تا انتخاب می کنیم تا بچه های ضعیف تر هم گیج نشوند و یاد بگیرند. سپس یکی یکی اسکناس ها را روی هم می گذاریم .برای مثال  یک دویست تومانی را  کنار یک صد تومانی می گذارم و از آن ها می پرسم الان چند تومان داریم؟

بچه ها برای شمارش دو اسکناس مشکلی ندارند و همه جواب می دهند 300 تومان

چند مثال دیگر زده می شود و این دفعه  با سه اسکناس مثال می زنم.سؤال ها و جواب ها را به نحوی مدیریت می کنم که به این تفکر برسند که یکی یکی پول ها را روی هم می گذاریم و می شماریم .مثلا اگر دو تا اسکناس 200 تومانی و یک 100 تومانی داشته باشند اول دو تا 200 تومانی را  روی هم می ریزیم و حساب می کنیم که می شود 400 تومان بعد اسکناس بعدی را رویش می گذاریم و حساب می کنیم.

به همین ترتیب تعداد اسکناس ها را زیاد می کنیم و بچه ها عملا شروع به شمارش پول هایشان می کنند. چنانچه کلاس آمادگی معرفی اسکناس های بالاتر داشته باشند به معرفی اسکناس های بالاتر مثل 2000 و 5000 و 10000 تومان می پردازیم.

من امسال حتی تراول پنجاه هزارتومانی هم به آنان معرفی کردم چون اکثرشان این تراول را دیده بودند و حتی چند نفری می توانستند چند تراول را با هم بشمارند.


موضوعات مرتبط: نمونه تدریس
[ چهارشنبه بیست و ششم بهمن 1390 ] [ 15:41 ] [ شکوفه جعفری ]
مطلب زیر از کتاب مفید همکار خوبمان  سرکار خانم محبوبه  جامع یزرگی آموزگار ارزشمند دبستان اخترمعدل شیرازیرگرفته شده است.

 ایشان تجارب ارزنده ی خود و دیگر همکارانشان را دز این کتاب جمع آوری نموده اند و سعی کرده اند مفاهیم را با بازی به بچه ها آموزش دهند.

از این به بعد سعی می کنم برای استفاده ی خود و همکارانم  در هر هفته یکی از تجارب ارزشمند این معلم پرتلاش و به روزمان را بگنجانم.

مطلب زیر یکی از تجارب زیبای ایشان است.

روش های حل مسئله

 بهتر است بعضی از مسئله ها را به صورت نمایشی نشان داد.

_ یک دانش آموز مغازه دار است و 13 مداد دارد. دانش اموز دیگر به مغازه می رود و 5 مداد می خرد بعد از نمایش بچه ها باید مسئله را توضیح دهند و حل کنند.

_ ساعت 12 و 30 کلاس درس شروع می شود . این درس 50 دقیقه طول می کشد. این کلاس چه ساعتی به پایان می رسد؟ با استفاده از یک ساعت که جلو بچه ها قرار داده زمان را می گیریم.

_ مسئله های ریاضی را با روش نمایش و داستان گویی ملموس تر کنید. برای مثال 8 کتاب به کودک بدهید و 5 کتاب نگه دارید .سوال کنید : چند کتاب داشتیم؟ چند کتاب به زهرا دادم؟ چند کتاب را نگه داشتم؟در این باره از کودک بخواهیم تا داستانی را بگوید. داستان را روی تخته یا مقوا بنویسید . این فعالیت ها را تکرار کنید._ مقداری اشیای بچه ها مثل مداد ، پاک کن و ... روی میز قرار داده و قیمت آن ها را روی آن می چسبانیم . پولی به بچه ها می دهیم تا از آقای مغازه دار که یکی از دانش آموزان است خرید کند و بقیه پول را پس بگیرند و مسئله بسازند و حل کنند .مسئله ای به آن ها بدهید و طبق آن باید از مغازه خرید کنند و گزارش دهند.

برگرفته شده از کتاب بازی و آموزش


موضوعات مرتبط: نمونه تدریس
[ شنبه پنجم آذر 1390 ] [ 23:13 ] [ شکوفه جعفری ]

امروز درس هدیه های آسمان داشتیم و به درس ابرها رسیدیم اما از آنجایی که موقعیت شهر ما برای تدریس این درس مناسب نبود به بچه ها قول دادم در روزی ابری درس را در حیاط مدرسه تدریس خواهیم کرد و امروز درس دوستان ما را خواهیم داد.

برای شروع درس اول ازشون پرسیدم کی می تونه یه خاطره از مهربانی دیگران مثل پدر مادر و یا دوستانشون تعریف کنه؟ اکثرا دستاشون رو بلند کردند و شروع کردند به تعریف خاطرات قشنگشون .آخر سر خودمم یه خاطره از دوران کودکیم تعریف کردم تا ذهنشون متوجه توجه و محبت عمیق والدینشان  در هنگام بیماری و پرستاری آنها از خودشون بشه .

بعد گفتم بچه ها درس امروز هم مربوط به یکی از همین دوستیها و محبتهای دوستان و اطرافیانه .

سپس  درس را با حس و حالی قصه گویانه خواندم.اصولاً  در خواندن درس هدیه ها  با احساس خواندن از روی درس کمک بزرگی به انتقال حس و حال درس به دانش آموزان می کنه و معلم می تونه از این مهارت حداکثر استفاده را ببره.

درس با این حس و حال خوانده شد . در همین موقع که دیدم بچه ها کاملا آمادگی خیال پردازی دارند(پرواز بر بال خیال) ازشون خواستم خودشان را به جای این کودک فرض کنند و اینگونه ادامه دادم:

بچه ها  چشمهاتون رو ببندید و بیایین با همدیگه بریم توی این  مزرعه قایم بشیم . جای خوبیه مگه نه؟ بچه ها همه با خوشحالی گفتند آره خانم معلم .

حالا کف این مزرعه ی قشنگ و پر از گل می خوابیم . حالا همین طور که خوابیدید به کفشدوزکی که داره روی شاخه ی بوته راه میره نگاه کنید. آروم و یواش کفشدوزک رو بردارید و بذارید کف دستتون . حالا لمسش کنید و نوازشش کنید و بگید چه رنگیه؟ بچه ها حسابی تو عالم خیال داشت بهشون خوش می گذشت! و با شادی رنگهای کفشدوزک را گفتند. بچه ها می بینید کفشدوزک داره از روی دستتان بالا میره و میاد رو صورتتون که نوازشتون کنه! فریاد خوشحالی بچه ها تو فضای کلاس پیچیده بود.

بچه ها حالا به مورچه ای نگاه کنید که داره گندم بر میداره و میره به طرف لونه اش! بازم نشاط و شادی وصف ناپذیری سراسر کلاس رو فراگرفته بود...

خوب دلتون می خواد صورتتون رو بذارید روی زمین نمناک مزرعه ؟ همه یکصدا گفتن آره خانم معلم   چقدر خنکه! بچه ها یه نفس عمیق بکشید ...چه بوی خوبی میاد مگه نه؟

حالا گلهای دور و برتون رو نوازش کنید ببینید چقدر قشنگه. بگید گلهای اطراف شما چه رنگیه؟بچه ها رنگهای خیالی و دوست داشتنیشون رو گفتند و غرق در لذت بودند!

وای بچه ها فکر نمی کنیند دیر شده و باید برگردیم به طرف دوستانمون که منتظر برگشتنمون هستند؟

فکر می کنید دوستانتون رفتند یا منتظر ما ایستادند؟

پس بلند شید با هم بریم و به طرف روستا . بچه ها اون تپه رو از دور می بینیند؟

حالا چی می بینیند؟ چون یه بار از روی درس خونده شده بچه ها نقششون رو خوب بلد بودند به خاطر همین فریاد شادی بچه ها بلند میشه و همه با هم شادی کنان برای هم دست تکون می دهند .

بهشون می گم بچه ها حالا همدیگه رو بگیرید تو بغل و ببوسید و به هم بگید همدیگه رو دوست دارید!

بچه ها همدیگه رو با اشتیاق و مهربانی بغل می کنند و می بوسند و من فکر می کنم همه شون با تجربه ی یک روز شاد و خیالی به هدف اصلی درس رسیدند.

تکلیف این درس هم نوشتن یک خاطره از مهربانی اطرافیانشان به آنان بود.

نکته ای که لازم به ذکر است اینه که من  کلاسم را  در فضای اصلی ساختمان انتخاب نکردم .کلاس ما در یک گوشه ی حیاط کنار درختان زیبای پرتقال هست و ما می توانیم بی هیچ دغدغه ای   تدریس های عجیبمون رو انجام بدیم و کار گروهی و فریاد شادی بچه ها هیچ مزاحمتی برای کلاس های دیگه نداره  .شاید اگه کلاس ما کنار بقیه کلاسها بود من و دخترام اینقدر در خیال پردازی و تجربه ی حس و حال مزرعه آزادی عمل نداشتیم!


موضوعات مرتبط: نمونه تدریس
[ یکشنبه هشتم آبان 1390 ] [ 0:21 ] [ شکوفه جعفری ]

همان طور که قبلاً گفته شد در کلاس برای هر درس دو معلم همیار انتخاب شده اند. این طرح به انگیزه ی پروش استعدادهای ویژه ی دانش آموزان مثل مدیریت و رهبری کردن گروه، تقویت اعتماد به نفس ،آموزش راه های یادگیری و  ایجاد حس همکاری برای یادگیری هم کلاسی ها و دوستان اجرا می شود.

معلم همیار فعال کلاس ما سوگند رجایی  چند روز پیش فعالیت زیر را برای  ارزشیابی درس علوم طراحی و اجرا کرد. ویژگی کار وی خلاقانه و نو بودن کار اوست. شما را به خواندن ارزشیابی  سوگند خانم که با کلاسداری قوی اجرا کرد دعوت می کنم.

 

دوستان ، یک روز تعطیل که آفتابی زیبایی در آُسمان بود من و خانواده ام تصمیم گرفتیم به گردش برویم . وقتی به آن جا رسیدیم هوا خیلی تمیزتر از شهر بود به نظر شما چرا؟

-(دانش آموزان به بحث و تبادل نظر پرداختند و نظرات خودشان را با رعایت نوبت بیان کردند.)

ظهر شد آن جا چند گوسفند و گاو هم دیدیم فکر می کنید بدن آن ها از چه چیز پوشیده بود؟

-( بچه ها جواب های خود را ارائه نمودند.)

ظهر که می خواستیم غذایمان را گرم کنیم چند کاغذ باطله و روزنامه داشتیم ولی کبریت را فراموش کرده بودیم با خود بیاوریم ناگهان فکری به ذهنم رسید چون من یک ذره بین هم همراه خود آورده بودم . به نظر شما فکر من چه بود؟

 _  اکثر گروه ها پس از بحث و مشورت توانستندجواب سوال سوگند را بدهند.

صدای پرنده ها و گوسفندها به گوش  می رسید . دوستان عزیزم به من بگویید از چه طریقی صدا به گوش ما می رسید.

-دانش آموزان با علاقه جواب دادند.

کم کم هوا داشت تاریک می شد و دیگر نمی توانستیم خوب همه جا را ببینیم چرا؟

پس برای دیدن وسایلمان به چه چیزی احتیاج داشتیم؟

لازم به توضیح است که هفته ی قبل که در آزمایشگاه بودیم یکی از بچه ها گفت خانم این ذره بین است؟ قبل از آن که من بخواهم جوب دهم دوستانش گفتند معلومه که ذره بینه. بعد یکی از بچه ها گفت خانم معلم چرا وقتی ذره بین در آفتاب روی کاغذ بگذاریم از آن دود بلند می شود؟‌سعی کردم با زبان کودکانه و در حد فهم برایشان توضیح دهم که چگونه کاغذ آتش می گیرد. البته به آن ها گفتم که این بحث مربوط به شما نمی باشد ولی اگر دوست داشته باشید بیشتر بدانید برایتان توضیح می دهم .فقط کسانی که علاقمند هستند بیشتر بدانند گوش کنند. وقتی این جمله می کویم همه با علاقه گوش می دهند و چون به دقت و با شوق و بدون اجبار آگاهانه گوش می دهند اکثرشان مطلب علمی مورد نظر را به زیبایی توضیح می دهند . به همین دلیل سوگند در ارزشیابی  این موضوع را نیز لحاظ کرده بود. لازم به ذکر است که مباحثی مانند طرز تشکیل رنگین کمان و شکست نور توسط قطره های باران ، چرخه ی آب در طبیعت ،طریقه ی شنیدن صدا و مبحث ذره بین و جمع شدن نور و گرما  در نقطه ای که آدم بزرگترها به آن کانون عدسی می گویند از مطالبی است که با زبان گودکانه و در حد درکشان برای بچه ها گفته شده است و بچه ها بدون هیچ اجباری با علاقه یاد گرفته اند.البته لازم به ذکر است که اجرای این شیوه  بستگی به سطح کلاس و میزان علاقه ی دانش آموزان به یادگیری مطالب جدید دارد در غیر این صورت  بیان و بحث مطالب خارج از کتاب نه تنها مفید نیست که باعث سردرگمی و گیج شدن بچه ها نیز می شود

کار دیگری که در کلاس ما انجام می گیرد این است که من از بچه ها می خواهم وقتی به خانه رفتند تمام چیزهایی که در طول روز یاد گرفته اند را مثل یک خانم معلم برای مامان ، بابا و یا خواهر و برادرشان توضیح دهند.از  فایده ی این روش این است که بچه ها باشوق و رغبت بیشتری درس را گوش می دهند،‌قدرت بیانشان قوی می شود، گنجینه ی واژگانشان تقویت می گردد ،‌حس کنجکاوی و علاقه به فراگیری ناشناخته ها در آنان تقویت می گردد وچون مطلب دوباره توسط خودشان در منزل مرور می گردد باعث تعمیق یادگیری می شود.و در نهایت می آموزند که مدرسه محلی برای یادگیری و لذت بردن از آن است نه فقط امتحان دادن و رقابت با دیگران .


موضوعات مرتبط: نمونه تدریس
[ شنبه سی ام بهمن 1389 ] [ 22:56 ] [ شکوفه جعفری ]

دو هفته پیش مدیریت محترم  مدرسه (سرکار خانم صادق پور) پیشنهاد دادند که برای ایجاد تحرک در دانش آموزان اقدام به تعیین معلم همیار یا سرگروه درسی نماییم.

 راستش اول که این مسئله مطرح شد من فکر نمی کردم  اجرای این طرح در کلاس دوم نتیجه ای داشته باشد ولی گفتم به هر حال امتحان می کنیم.

از آنجایی که سطح کلاس بالاست و اکثر دانش آموزان در حد عالی هستند سعی کردم در هر درس دو معلم همیار انتخاب کنم تا تعداد معلمین همیار افزایش پیدا کند و از طرف دیگر با همکاری هم کار بهتری انجام دهند.

برای انتخاب معلمین همیار به توانائی های خاص آن ها توجه کردم . همچنین برای افزایش انگیزه در بین همه ی بچه ها به دانش آموزانم گفتم معلمین همیار ثابت نیستند و کسانی که در دروس مختلف از فعالیت و پیشرفت قالا توجهی برخوردار باشند را در ما ه های آینده انتخاب خواهیم نمود. سپس برای معلمین همیار جلسه ای گرفته شد و هدف از برگزاری این طرح و وظایف آن ها را تشریح کردم.

اجرای این طرح نتایج مثبت زیر را در برداشت:

1-   افزایش اعتماد به نفس در بین معلمین همیار

2-    افزایش روحیه ی همکاری و ایجاد تحرک علمی در بین همه ی دانش اموزان.

در این طرح بچه ها برای رسیدن به معلم همیاری از خود تلاش بیش تری نشان می دهند از طرف دیگر معلمین همیار هم برای نشان دادن قابلیت های خود در آموزش مفاهیم به دوستانشان همکاری می کنند.

3-   پرورش استعدادها و قابلیت های ویژه ی معلمین همیار.

برای مثال صبا حسن پور معلم همیار علوم در درس علوم کار گروهی جالب برای کل کلاس طراحی کرد. وی مفاهیم مختلف و  از بخش های درس علوم را انتخاب نموده بود و بوسیله ی برچسب ، مقوا و پاکتی که در اختیار گروه ها قرار داد بچه ها را تشویق به انجام کاری گروهی کرد. در این کار گروهی بچه ها مفاهیم آموخته شده را در موقعیت جدید به کار می گرفتند و چون کاری که انجام می دادند عملی بود و نیاز به نوشتن هم نبود کار را با رغبت و هیجان کودکانه ی خودشان انجام دادند و مطلب ر ابه خوبس یاد گرفتند.بعضی از معلم همیارها هم در هفته ی گذشته اقدام به برگزاری امتحان نمودند . البته با توجه به سفارشی که از قبل شده بودند تعداد سوالها محدود بود(5) و در تایم ده دقیقه ای برگزار گردید.( 10 دقیقه مانده به پایان کلاس). سپس خودشان برگه ها را تصحیح و به من تحویل دادند. اقدام دیگر آن ها توضیح مجدد مفاهیم برای هم کلاسی هایی که پاسخ غلط داده اند بود.

4-   سبک تر شدن کار معلم در بررسی کتاب ها و آموزش . در بررسی تمرین های  کتاب های ریاضی و بنویسیم از معلمین همیار خواسته می شود به معلم خودشان در بررسی کتاب کمک کنند .به این ترتیب که بچه ها اول تمرین هایشان را به معلمیم همیار نشان دهند .سپس معلم مجدداً آن ها را بررسی وامضا نماید.این کار در درس املا هم نتیجه ی بسیار خوبی می دهد  و ضمن ایجاد انگیزه و لذت از همکاری در بین بچه ها ، از حجم کار معلم نیز کم می کند.

5-   برای ایجاد نظم و قانونمند شدن کار سرگروه ها( معلمین همیار) از آن ها خواسته شد پوشه ای را برای خود تهیه نمایند و نمونه کارهایشان را در پوشه قرار دهند.


موضوعات مرتبط: نمونه تدریس
ادامه مطلب
[ جمعه دهم دی 1389 ] [ 12:54 ] [ شکوفه جعفری ]

تدریس  اعداد زوج و فرد

موضوع این درس برای دانش آموزان ملموس می باشد لذا می توان  برای تدریس از روش دریافت مفهوم  کرد.

روش تدریس : تلفیق روش تکنیک روش دریافت مفهوم  با بازی

ابتدا معلم روی تابلوی کلاس جدولی به این شکل طراحی می کند( این خود به نوعی می تواند ایجاد انگیزه هم باشد زیرا کنجکاوی بچه ها را تحریک می کند:  

بلی

خیر

     

 

 

 

 

 

 

معلم با وسایل قابل دسترس مثل مداد رنگی و.... به بچه ها می گوید : 1 و بعد یک  مداد  به آن ها نشان می دهد و از یکی از دانش آموزان می خواهد بیاید مداد را از معلم بگیرد و بالای کلاس بایستد. معلم از دانش آموزان می پرسد آیا روبه روی این دانش آموز دانش آموز دانش آموز دیگری می بیننند؟ آن ها جواب می دهند؟ نه سپس زیر جدول خیر عدد 1 را می نویسد.

آنگاه معلم می گوید:2  و مداد دیگری بر می دارد و از دانش آموز دیگری می خواهد روبه روی نفر شماره 1 بایستد. از بچه ها می پرسد آیا این دو نفر که عدد 2 را نشان می دهند روبه روی هم هستند؟

 - بله

 معلم  در جدول بلی  می نویسد : 2

باز معلم به دانش آموزان می گوید: 3 و از دانش آموز دیگر می خواهد مداد را در دست بگیرد و به صورت چیزی شبیه صندلی های اتوبوس در ردیف قرار گیرد.

-آیا همه ی این بچه ها روبه روی هم هستند؟

-نه( خیر)

معلم عدد 3 را در جدول خیر می نویسد.معلم می گوید:4 و از دانش آموز دیگر می خواهد به همان شیوه روبه روی دانش آموز قبلی بایستد.

-به نظر شما  عدد 4 را باید در کدام قسمت بنویسم؟

عده ای ازدانش آموزان: درقسمت بلی

معلم باز عدد 5 را اعلام می نماید و ازدانش  آموز دیگری می خواهد بیاید و در جای خودش بایستد.و سوال قبل را تکرار می کند. این بار تعداد پاسخ دهندگان جواب صحیح  بیشتر می شود . معلم این کار را آنقدر ادامه می دهد که همه ی بچه ها مفهوم درس را خود دریافت کنند. سپس نتیجه ی درس توسط دانش آموزان و با تکمیل توضیحات معلم بیان می شود و بقیه مراحل تدریس که ارزشیابی پایانی و ارائه تکلیف است اجرا می شود.

از مزایای این تدریس این است که دانش آموزان خود فعالانه مفهوم را دریافت  می کنند و معلم نقش راهنما دارد. مزیت دیگراین است که چون مرحله ی مجسم این تدریس حالت بازی گونه دارد بچه ها از درس لذت می برند و با رغبت بیشتری در فعالیت یادگیری مشارکت می کنند.


موضوعات مرتبط: نمونه تدریس
[ دوشنبه ششم دی 1389 ] [ 20:36 ] [ شکوفه جعفری ]

یکی از والدین محترم سؤال خودشان را در مورد تفریق های عدد دو رقمی از یک رقمی چنین مطرح کردند:

 

با عرض سلام وخسته نباشیدو با تشکر از توضیحات شما لطفا درصورت امکان نحوه تفریق صفحه54را توضیح دهید.

در اینجا من قصد ندارم طرح درس این نوع تفریق را بنویسم چون نه نیاز است و نه در حوصله ی اولیاء محترم می گنجد . تنها به خمیر مایه ی اصلی این درس می پردازم.

هر چند این نوع تفریق ها را هم می شود از طریق جمع متناظر هم انجام داد ولی هدف از آموزش این صفحه این است که دانش آموز تفریق را به شیوه ی کم کردن از عدد ده انجام دهد و باید از بچه ها خواست که فقط با این شیوه تفریق را انجام داد زیرا یادگیری این مفهوم بسیار مهم است و پیش نیاز تفریق های با انتقال است.

پیش نیاز این درس هم یادگیری جمع های اساسی نوع اول( جمع هایی که جوابشان زیر 10 است) و تفریق های عدد 10.بنابراین یادگیری این دو مفهوم بسیار مهم است.

 

برای تمرین با فرزندتان در منزل ابتدا از وی بخواهید تفریق ها روی دسته های ده تایی نشان دهد بدین ترتیب:

اول تفریق .......  7-  12 را از روی دسته های ده تایی که با نی درست کرده است نشان دهد و به این نتیجه برسد که از آن جایی که 12 تا یعنی 1 بسته ی ده تایی و 2 تا یکی ، برای کم کردن 7 از روی 12 باید 7 را از دسته ی ده تایی کم کرد که باقی مانده 3 می شود . 3 تا اینجا داریم 2 تا هم یکی داریم که با هم می شود 5 تا .پس جواب تفریق 5 می شود.

سپس تفریق های دیگری را روی کاغذ نوشته که توضیح آن بدین ترتیب است:

برای مثال:        

......... = 8 - 14

14 تا یعنی  4 یکی و 1 بسته ی ده تایی. از آن جایی که 8 را نمی شود از روی یکی ها کم کرد ما آن را از روی بسته ی ده تایی کم می کنیم . 10 تا که 8 تاش برداریم 2 تا باقی می مونه ، 4 تا هم یکی داریم که با هم می شود 6 تا.

مثال های متعدد زده می شود تا مفهوم کاملاً آموخته شود.

پیشنهاد می شود برای  افزایش شوق و رغبت نسبت به این نوع تفریق ها  خودمان را در موقعیت دانش آموز بگذاریم و از فرزندمان بخواهیم با هم بازی معلم بازی کنیم و او برایمان این نوع جمع ها را توضیح دهد.به طور کلی وقتی دانش آموزان در موقعیت معلم قرار گیرند با اشتیاق بیش تری آموخته های خود را  در منزل تمرین و تکرار می کنند و همین امر باعث تعمیق یادگیری می شود.مزیت دیگر این امر باعث ایجاد نشاط در رابطه ی بین کودک و والدین می شود.

 


موضوعات مرتبط: نمونه تدریس
[ جمعه نوزدهم آذر 1389 ] [ 12:0 ] [ شکوفه جعفری ]

چند روز پیش دوستی عزیز طی کامنتی سؤال خودشان را چنین مطرح کردند:

 با سلام
من مادر پسری 8 ساله هستم که او نیز کلاس دوم هست من هر روز به سایتتان سر می زنم واقعاَ جالب است اگر امکان دارد به من بگویید چگونه می توانم املا و خواندن فرزندم را تقویت کنم چون در این دو درس بسیار ضعیف است اگر امکان دارد از تجربیات خود برایم بنویسید.

در پاسخ به سؤالتان باید  باید بگویم که من برای تقویت املای دانش آموزانم هفته ای یک ساعت به آموزش املا  و هفته ای یک ساعت هم به گفتن املا می پردازم.

 آموزش املا به این ترتیب است که از دانش آموزان  می خواهم کتاب  بخوانیم را جلوی رویشان بگذارند و مثلاً‌کلماتی که با نشانه ی ( سـ س ) نوشته شده پیدا کنند بعد کلماتی که با نشانه ی ( ثـ ث) پیدا کنند .،‌همچنین کلماتی که با نشانه ی ( صـ ص) می بینند پیدا کنند ...به این ترتیب درذهن دانش آموز کلماتی که با نشانه های مختلف ولی با یک صدا نوشته می شود طبقه بندی می شود و کودک متوجه می شود هر کلمه با کدام شکل حروف نوشته می شود . برای حروف دیگر هم به همین ترتیب آموزش صورت گیرد.

 شما می توانید دوستانه به معلم فرزند خودتان این نوع آموزش املا را  هم پیشنهاد دهید. در منزل هم خودتان حداقل هفته ای 3 الی 4 شب املای دروس مختلف را به همین ترتیب  به فرزندتان آموزش دهید.

استفاده از کتاب املای سبز نیز می تواند مفید باشد.

تقویت مهارت خواندن

یک از علت های اصلی ضعف بچه ها  در خواندن نیز ضعف املای آنان  می باشد هر چقدر شما بیشتر در این زمینه تلاش کنید فرزندتان توفیق بیشتر ی کسب خواهید کرد.

 راه دیگر برای تقویت مهارت خواندن کودکان و افزایش واژگان ،تشویق هر چه بیشتر فرزندتان به مطالعه است . سعی نمایید کودکتان را عادت دهید که هر شب قبل از خواب با خواندن کتاب به خواب رود .هر چقدر فرزند شما بیشتر مطالعه نماید گنجینه ی لغات وی قوی تر خواهد شد ودر بازشناسی کلمات مهارت بیشتری کسب خواهد نمود.

فایده ی دیگر این  مسئله این است که به طور غیر مستقیم  انشای کودکتان را نیز تقویت خواهد کرد.

راه دیگر برای تقویت مهارت خواندن  تشویق کودکان به مطالعه ی مجلات مخصوص به خودشان است  که برای گرفتن نتیجه ی بهتر پدر و مادر باید عملا‌ الگوی مناسبی برای این عادت مطلوب باشند .

تمرین دیگر برای تقویت مهارت خواندن به معنای واقعی این است که متن های جذاب و مناسب سن آن ها را تهیه و از آنان بخواهیم در تایمی مشخص متن را به طور اجمالی مطالعه کنند(صامت خوانی ) سپس زمان بیش تری در اختیار آنان قرار دهیم و از آنان بخواهیم متن را صحیحی و زیبا بخوانند و به خواندن آنان امتیاز دهیم. بعد سوالاتی مفهمومی را از متن که از قبل آماده کرده ایم را از آنان بپرسیم و از آنان بخواهیم به سوالات هم کتبی و هم شفاهی پاسخ دهد. این نوع تمرین را می توان در قالب مسابقه یا بازی طراحی کرد تا فرزندتان با انگیزه و رغبت بیش تری همکاری کند.

انجام این راهکارها می تواند فرزندتان را در تقویت مهارت خواندن که یکی از مهم ترین مهارت های زبان آموزی است را یاری نماید.


موضوعات مرتبط: نمونه تدریس
[ چهارشنبه هفدهم آذر 1389 ] [ 0:0 ] [ شکوفه جعفری ]
 

برای تدریس این درس از روش کارایی تیم استفاده گردید. بدین ترتیب که از اعضای گروه ها خواسته شد به طور انفرادی به مطالعه ی درس بپردازند( با روش صامت خوانی ) سپس سوالات مفهمومی درس مطرح گردیند و از بچه ها خواسه شد ابتدا به طور انفرادی پاسخ دهند. سپس سوالات مجداداْ در گروه ها مطرح و دانش آموزان بر روی جواب ها بحث و تبادل نظر کردند.

امروز هم در ساعت بخوانیم بچه ها به اجرای نمایش پرداختند.

افراد گروه نمایش

 کارگردان: صبا حسن پور                            راوی : صبا بهره مند

  کوشا :  زهرا سرفراز                                  پزشک : زهرا انصاری 

نوشا : فاطمه پوردستان                         بلبل : سوگند رجایی

 لک لک : عسل عبدالهی                 پدر و مادر کوشا و نوشا :فاطمه راحت و زهرا زحمت کش 

 

p3v2eyzdt6g9tc03h49.jpg

 

j74uns1gp1jsw43ffcvj.jpg


موضوعات مرتبط: نمونه تدریس
[ چهارشنبه دهم آذر 1389 ] [ 22:13 ] [ شکوفه جعفری ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

من شکوفه جعفری آموزگار سابق کلاس دوم دبستان شاهدم .در این وبلاگ نمونه سوالات امتحانی-تکالیف هفتگی- دست نوشته های دانش آموزان کلاس دوم و نمونه تدریس و تجارب از سال 87 تا اردیبشهت 92 گنجانده شده است.اما اکنون که در سمت معاونت مرکز آموزش و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری یاس مشغول به کارم نوشته هایم در رابطه با معرفی و وظایف این مرکز خواهد بود.
امکانات وب